Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 1695 geneeskundestudenten door het Studentenplatform van de artsenorganisatie KNMG, dat morgen wordt gepubliceerd in een artikel het artsenweekblad Medisch Contact. De auteurs zijn drie co-assistenten uit Groningen en Leiden (Merel Lambregts, Maurits Buiten en Lidewij Warris).
Waar vroeger in de medische opleiding veel aandacht uitging naar puur klinisch medische vakkennis wordt in de huidige medische opleidingen, relatief veel tijd besteed aan zaken als reflectie, professionele ontwikkeling en communicatie. Dat gaat volgens het KNMG-platform ten koste van medisch-inhoudelijk onderwijs. Slechts 23 procent van de studenten beoordeelt de kennis van collega-studenten met een onvoldoende.
De ‘zelfkritiek’ van de co-assistenten, die over enige jaren als arts zelfstandig verantwoordelijk zijn voor patiĆ«ntenzorg, sluit aan bij het oordeel van veel medisch specialisten. Die zeggen zich te verbazen over het kennistekort bij opvallend veel studenten. De kritiek is steeds: ,,De studenten van tegenwoordig weten niets meer.”
Het lijkt erop dat de specialisten daarin gelijk hebben. Vier op de tien studenten (40%) vindt zijn kennisniveau te laag tot veel te laag, afgemeten naar de eigen maatstaven. Onder ouderejaarsstudenten is dit zelfs meer dan de helft (53%).
De auteurs van het artikel in Medisch Contact stellen dat de dokters in spĆ© na zes jaar onderwijs over bepaalde medische basiskennis dienen te beschikken. ,,Het is de kwaliteit van hun basiskennis waaraan studenten duidelijk twijfelen. Dit is een signaal dat niet mag worden genegeerd.”
Edwin ten Winkel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten